Friday, August 19, 2011

~Hukum Korek Hidung semasa Bulan Puasa~


bila terbaca tajuk ni, menarik laq minat aku..
aku pon sebenarnya ade pernah terdengar pasal hukum korek hidung nu dekat tV3..
ustaz tu mengatakan bahawa hukum korek hidung ni tak membatalkan puasa, sebabnya,
bila kita korek hidung, tak mendatangkan kekenyangan...




tapi, ni yang aku jmp dalam salah satu ayat artikel kat dalam internet:

Mengeluarkan kotoran daripada hidung dan telinga tidak membatalkan puasa. Kerana ia bukan dikira makan dan minum, dan tidak boleh disamakan makna dengan makan dan minum.

Memasukkan air ke dalam hidung ketika berwudhu’ juga tidak membatalkan puasa, tetapi janganlah berlebihan. Dalam hadis Laqit bin Shabirah:

Maksudnya: Berlebih-lebihlah dalam istinsyaq kecuali jika kamu berpuasa.
Direkod oleh Abu Daud (no: 142), Tirmizi (no: 788), Nasaie (no: 87) dan Ibn Majah (no: 407).

Wallahua'lam..

*teringat satu kisah..aku kasi tahu sama aku punya member(nur Hamizah selamat samsi) pasal hukum korek hidung ni..

Aku: miza, ko tahu tak korek hidung tak batal puasa??

Miza: memang la..orang pengotor je yang korek hidung batal puasa...

Aku: kenapa pulak!!??

Miza: ye la..lepas korek hidung, jari yang di gunakan tu, masok dalam mulut pulak..hahahaaha

Aku: !@#$#%$#$%

2 comments:

Nur Najerarina Mohd Bakri said...

yeay !! lepas ni dah tak payah la korek hidung senyap2 dalam toilet . ;DD

Celoteh Si Mulut Murai said...

tak senonoh la ko ni!!
korek je...
tak batal pon...
kih3..

Post a Comment

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com